NGF-competitie

Ieder jaar doet golfclub de Haenen mee aan de NGF-competitie.
In de competitie 2023 hebben we met wisselend succes meegedaan met 13 teams en 2
jeugdteams.

Resultaten teams NGF competitie 2023 klik hier

Competitie 2024

De competitie 2024 wordt gespeeld van begin april 2024 tot en met begin mei 2024,
gedurende 5 wedstrijdweken.

Overzicht starttijden thuiswedstrijden: competitiedata NGF 2024

Criteria voor deelname aan NGF-competitie

Er geldt een aantal criteria om te kunnen deelnemen aan de competitie:

1. Voor alle klassen geldt een maximale handicap van 36,0.
  2. De NGF-competitie wordt gespeeld in de volgende leeftijdscategorieën:
    • Algemeen: onafhankelijk van leeftijd
    • Jeugd: jonger dan 21 jaar (per 1-1-2024)
    • Dames senioren: 50 jaar of ouder (per 1-4-2024)
    • Heren senioren: 50 jaar of ouder (per 1-4-2024)
  3. Je bent lid van Golfclub de Haenen en je hebt volledig speelrecht.
  4. Als je in een team wil spelen met meer dan 18 holes, moet je in het jaar van inschrijving
    aan minimaal 4 maandmedals of wedstrijden van de clubkampioenschappen meegedaan
    hebben. Ook officiële open wedstrijden op een andere club tellen hiervoor mee.
  5. Je bent alle competitiedagen beschikbaar.
  6. Je bent bereid om samen met je team deel te nemen aan de voorbereidingstrainingen.
  7. Je bent bereid om voor te spelen op de gastbanen van de competitie.
  8. Je conformeert je aan het hier beschreven competitiebeleid van golfclub de Haenen.

Indeling teams

De competitiecommissie beslist na overleg met de pro’s over de samenstelling van de teams.
Bij de indeling van de teams wordt gekeken naar:

• de exact handicap en de manier waarop die tot stand is gekomen;
  • (indien van toepassing) naar eerder geboekte resultaten in de competitie;
  • resultaten van de Qualifying wedstrijden van de club waaraan je hebt meegedaan;

De teams zullen in principe zo sterk mogelijk worden samengesteld, waardoor niet altijd rekening gehouden kan worden met voorkeuren en samenstelling van teams in voorgaande jaren.

Selectie voor Topgolf

Voor de selectie voor Topgolf is door het bestuur van de afdeling naar Topgolf een selectieprogramma opgesteld. Informatie hierover is te vinden op deze site via de link onder deze alinea of door op dit document te klikken. Als je voor de selectie in aanmerking wilt komen, moet je dat op het inschrijfformulier aangeven.

Naar Topgolf/selectiepunten

Speeldata en spelvorm

De speeldata voor de NGF-competitie 2024 staan bovenaan de pagina onder het kopje 'competitie 2024'.

• Alle teams bestaan uit minimaal 6 en maximaal 8 personen.
    Daarnaast kunnen er één of meer reservespelers achter de hand
    gehouden worden.
  • De teams dames en heren - 36 holes spelen op zondag en spelen
    in de ochtend 18 holes foursome en in de middag 18 holes single.
  • Alleen team heren 1 27 holes speelt op zondag in de ochtend 9 holes
    greensome en in de middag 18 holes single.
  • Alle andere teams op zondag spelen 18 holes, 9 holes singles en
    vervolgens 9 holes greensome.
  • De dames senioren spelen op donderdag 18 holes, 9 holes singles
    en vervolgens 9 holes greensome.
  • De heren senioren spelen op vrijdag 18 holes, 9 holes singles en
    vervolgens 9 holes greensome.

Wat zijn de kosten om mee te doen?

De kosten voor de competitie 2024 hangen af van het aantal holes dat gespeeld wordt.

Voor de 18 holes competitie moet rekening gehouden worden met een bedrag rond €200,- per
team. Voor de 27 of 36 holes competitie ongeveer €550,- per team.

Verder dient te worden gespeeld in clubkleding (een polo en een sweater en per team een
uniforme broek). De clubkleding dient zelf te worden aangeschaft. Een complete kleding set
kost ongeveer € 250,-

Alle teams mogen in de week voorafgaand aan een uitwedstrijd voorspelen op de
desbetreffende baan tegen gereduceerd tarief. Dit tarief verschilt per club en kan bij de
betreffende vereniging worden opgevraagd.

Trainen voor de NGF-competitie

Het Golfpark stelt vanaf 1 januari 2024 tot aan het begin van de competitie per week 2 starttijden beschikbaar per competitieteam. Deze tijden kunnen door de captain bij de receptie worden gereserveerd en vallen niet onder de maximaal 3 te plannen starttijden in het reserveringssysteem.

Met de golfschool worden afspraken gemaakt om een speciale team training te doen, waarbij vooral zal worden getraind op die aspecten waarmee men in de competitie te maken krijgt, terwijl uiteraard ook aan de technische vaardigheden de nodige aandacht zal worden besteed.

Regelavond

In maart 2024 belegt de Handicap en Regelcommissie (H&RC) een speciale regelavond voor competitiespelers. Hierbij wordt aandacht besteed aan regels die betrekking hebben op het spelen van een matchplay wedstrijd. Elke competitiespeler is verplicht hieraan deel te nemen.

Wil jij je aanmelden?

Klik hier voor het aanmeldformulier, vul dit volledig in en klik vervolgens op 'verzenden'. Het ingevulde aanmeldformulier moet uiterlijk 15 september 2023 verzonden zijn.

Meer weten of vragen?

Heb je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen, neem dan contact op met de leden van de Competitie Commissie. Check ook regelmatig de website onder het kopje NGF-competitie voor het laatste nieuws over de competitie.

De competitiecommissie: